Comedy

Het succesverhaal van Amy Schumer

In twaalf jaar tijd wist deze dame uit New York uit te groeien tot een wereldberoemde comédienne, actrice, schrijfster én ster van haar eigen hit-serie Inside Amy Schumer. Afgelopen juni kondigde ze haar wereldtournee aan en zondag 28 augustus 2016 staat ze in de Heineken Music Hall. Dit is de kans om de meest besproken comédienne ter wereld live aan het werk te zien. Maar hoe werd ze zo populair?

“The perfect age to leave some damage”, zei Amy al eens in de podcast van de comedian Marc Maron. Haar ouders lagen in scheiding toen Amy twaalf jaar oud was, haar vader werd gediagnostiseerd met MS en de familiezaak ging failliet. Humor bleek voor haar de beste manier om met pijnlijke situaties om te gaan. Jaren later, nadat ze de theaterschool had afgerond, verhuisde ze terug naar New York om haar acteerambities na te streven. Ze deed talloze audities, maar belandde op haar 23e verjaardag in 2003 voor het eerst op het podium van de Gotham Comedy Club in New York.

De combinatie van blond haar, blauwe ogen en een lieve uitstraling stak perfect af tegen grove grappen en het hoofdthema: seks. In 2007 deed Amy mee aan het televisieprogramma Last Comic Standing en dit startte een – bleek later – lucratieve samenwerking met Comedy Central. Ze mocht tijdens de Roast of Charlie Sheen het achterste van haar tong laten zien en Comedy Central was zo erg onder de indruk dat ze de kans kreeg een pilot op te nemen voor een comedyserie. Het idee voor Inside Amy Schumer was geboren. In de daaropvolgende jaren werkte Amy keihard. Naast het ontwikkelen van haar eigen serie schreef ze aan haar eerste special Mostly Sex Stuff en werd natuurlijk gevraagd voor de Roast of Roseanne Barr. Inside Amy Schumer ging in 2013 in première en trok meer dan een miljoen kijkers per aflevering.

Inside Amy Schumer - Last F**kable Day (ft. Tina Fey, Julia Louis-Dreyfus, and Patricia Arquette)

Maar internet zorgde voor een stroomversnelling. De sketches uit het programma gingen viral en bijna alle video’s hadden overduidelijk een feministische boodschap. Ze spot met de manier waarop vrouwen obsessief op hun lichaam en gewicht letten. Ze laat dikwijls zien hoe social media eraan bij kan dragen dat je je als vrouw voor je lichaam gaat schamen. De onderliggende boodschap is eigenlijk altijd: hou van jezelf.
Ook op social media laat ze die boodschap spreken. Met als ultiem voorbeeld een fotoshoot voor de Pirelli-kalender waarvoor ze naakt poseerde. Vervolgens deelde ze de foto op instagram met het onderschrift: “Beautiful, gross, strong, thin, fat, pretty, ugly, sexy, disgusting, flawless, woman.”

Regisseur Judd Apatow vond Amy zo grappig dat hij haar vroeg een filmscript te schrijven. De toentertijd 30 jaar oude Amy schreef het script voor Trainwreck en dat bleek het laatste duwtje te zijn wat ze nodig had om een wereldster te worden. Ze vertolkte natuurlijk ook zelf de hoofdrol. De film domineerde de internationale box office en ze werd bedolven onder de awards, eervolle vermeldingen en nominaties.

2016 staat weer in het teken van stand-up comedy. In juni verkocht ze in New York 20.000 tickets en was daarmee de eerste comédienne die Madison Square Garden uitverkocht. Aanstaande vrijdag start haar Amy Schumer Live wereldtournee en zondag staat ze in de Heineken Music Hall. Tickets zijn hier verkrijgbaar.

Amy Schumer - Mostly Sex Stuff - Class It Up

Amy Schumer Monologue - SNL