Muziek

10x Ben Houdijk’s beste concertfoto’s van 2019

We vroegen Ben Houdijk weer een lijstje met zijn 10 favoriete foto's van het jaar samen te stellen. Dat lukte niet. Het werden er 11.

Met sommige artiesten heb ik dat. De show die ze opvoeren past heel goed bij mijn stijl van fotograferen. Dat zijn shows waarbij je van te voren weet dat je altijd met een goede foto naar huis gaat. Florence Welch, van Florence and the Machine, is zo’n artiest waar ik een fotografische klik mee heb. Naast dat ik haar muziek ook enorm kan waarderen is ze zo’n explosief en expressief podium dier dat het een feest is om haar te fotograferen. Deze foto is genomen op Rock Werchter, met een prachtig vallende avond als achtergrond en Florence lijkt als een elfje te zweven over het podium.

Nog zo’n band waarvan ik het heerlijk vindt om ze te fotograferen. Normaal gesproken mogen fotografen alleen de eerste drie nummers van een concert fotograferen. Er is één band die daar echter een uitzondering op maakt. Het Engelse Foals staat enkel toe dat je het laatste kwartier van hun optreden de fotopit, de ruimte tussen podium en barriers, in mag om ze vast te leggen. Geweldig vind ik dat. Dan is hun show op zijn hoogtepunt, er zit zweet op de gezichten van de band. Het is het moment dat zanger Yannis Phillippakis het publiek induikt. En dat levert dan weer spectaculaire foto’s op zoals deze vanaf het Down The Rabbit Hole festival. Foals speelt 14 april 2020 in de AFAS Live.

Tegenwoordig kunnen carrières hard gaan. Nadat Duncan Laurence in 2019 het Eurovisie Songfestival won werd er niet alleen een Ziggo Dome show aangekondigd, maar ook een clubshow langs de grotere zalen van het land. Het beginpunt was in Doornroosje, Nijmegen. Wat mij meteen opviel was het originele gebruik van het podiumlicht. Veel van achter en weinig van voren. Enigszins gelukkig, want ik had de show nog niet gezien, stond ik op het juiste moment op de juiste plek. En dat leverde deze mooie foto op.

Eén van de spectaculairste optredens van vorig zijn zijn wel de twee concerten van P!nk geweest. Eerst in de Johan Cruijff ArenA en vervolgens nog een keer op het Malieveld. Een show die een combinatie van een popconcert en Cirque du Soleil leek. Naast de uitstekende nummers en stem van P!nk, een goede liveband en dansers waren het vooral de acrobatische toeren die P!nk zelf uithaalde die grote indruk maakte op het publiek. En op mij. Het enige wat die twee avonden jammer was is dat na de eerste drie nummers ik moest stoppen met fotograferen.

Eén van de grote verrassingen van afgelopen Lowlands was de samenwerking tussen de Zwolse rappers Rico & Sticks en het Nijmeegse De Staat. Middenin het optreden van De Staat werden deze twee hiphophelden het podium opgeroepen en werd er zelfs gezamenlijk nieuw werk gepresenteerd. De combinatie was al geweldig, maar dankzij Rico & Sticks kwam er deze foto uit, waarbij ze in de lucht lijken te zweven. Een Staat van gewichtloosheid bijna.

De moderne manier van concertbeleving is niet alleen in de zaal zelf. Men wil de ervaring vooral vastleggen voor later, of livestreamen naar je vrienden. Tijdens het optreden van Lil’ Kleine in de Ziggo Dome gaan er evenzoveel mobieltjes omhoog als er bezoekers in de zaal staan. Je kunt er van vinden wat je wil, maar het is de realiteit.

Dit jaar kende de comeback van een grote Nederlandse band. Als verrassing werd hun eerste concert in lange tijd aangekondigd op Pinkpop. Al snel bleek dat het daar niet bij bleef. Nog in hetzelfde jaar werden er drie uitverkochte Ziggo Dome-shows gegeven en kwam er zelfs een nieuwe plaat. In 2020 speelt Krezip op veel festivals. Ik heb een verleden met de band en vond het fijn om te horen dat ze wel opnieuw bij elkaar kwamen. Met alle plezier heb ik hun complete concert op Pinkpop voor ze vastgelegd. Een groot deel van deze foto’s zijn daarna gebruikt voor de albumhoes van hun nieuwe plaat Sweet High.

In 2019 gaf De Jeugd Van Tegenwoordig hun duizendste concert en voor die gelegenheid werd er een bijzondere locatie uitgezocht: het Olympisch Stadion in Amsterdam. Het werd uiteindelijk één van hun grootste soloshows. Bijzonder om zo dicht op de band te kunnen staan en vanaf het podium de uitgelaten gezichten, alles en iedereen te kunnen fotograferen.

2019 was voor mij ook het jaar van Lizzo. Een zangeres die dit jaar een fantastische plaat heeft gemaakt en daar nu wereldwijd mee doorbreekt. En op het podium en sociale media ook een enorme body positivity uitstraalt. Ze is wie ze is en daar heeft ze geen problemen mee. Een voorbeeld voor veel (jonge) meiden in een maatschappij die eigenlijk steeds het perfecte plaatje uitdraagt. Ik vind het heerlijk haar te fotograferen, of dat nu op Best Kept Secret, Paradiso Noord, Rock Werchter of zoals hier in de AFAS Live is.

De winnaar van het Ticket Of The Year gaf dit jaar vijf uitverkochte concerten in de Rotterdamse Kuip. Marco Borsato zette daar tevens een record aantal optredens in deze locatie neer. Marco is zelf ook fotograaf en hij vindt het leuk om zijn shows op een goede manier vast te laten leggen. Voor deze Kuip shows waren een aantal fotografen uitgenodigd, op verschillende dagen. De laatste dag was voor mij en ik was opzoek naar beeld dat bij de vorige vier shows nog niet gemaakt was. Helaas voor de bezoekers begon het deze avond tijdens de toegift te regenen, maar voor mij leverde dat wel uniek materiaal op. Net als Marco (en de 50.000 bezoekers) negeerde ik de regen. Ik ging door met fotograferen en ging naar huis met unieke foto’s.

Ik kan het niet laten om nog een 11e foto toe te voegen. Zomerfestivals hebben vaak nog een attractie voor een fotograaf naast de artiesten, bezoekers en aankleding van het festival: het weer. We kennen allemaal wel de regenboogfoto’s of de stormwolken. Dit avondlicht dat over de Groene Heuvels in Ewijk valt in combinatie met de wolkenlucht, leverde in mijn ogen zo een fraai en uniek beeld van het festival Down The Rabbit Hole op dat één van mijn favoriete foto’s van 2019 is geworden.