Muziek

Review

Oscar and the Wolf pakt uit in Amsterdam

Een lichtshow, bellenblaas, lasers, vuurwerk, confetti, streamers, CO2-kanonnen en vonkenregen. En nog gaan alle ogen naar Max.

In het jaar dat de Belgische Stromae aankondigde even geen muziek meer te gaan maken, staat er meteen iemand klaar om zijn schoenen aan te trekken. Gisteravond was ik in de AFAS Live om naar Oscar and the Wolf te kijken; het project van zanger Max Colombie.

Sinds 2014 wordt de status van Oscar and the Wolf alleen maar groter en groter. In 2015 werd de toenmalig uitverkochte HMH al eens aangedaan, maar in 2017 zijn dat inmiddels al twee uitverkochte avonden geworden. Ter vergelijking, in België ging de band van één avond het Antwerpse Sportpaleis in 2015 naar twee avonden in 2017. Dat zijn ruim 40.000 tickets! En blijkbaar nog niet genoeg, want het aantal Belgen dat gisteravond in AFAS Live aanwezig was, was ongekend hoog.

In juni is de tweede plaat van Oscar and the Wolf uitgekomen, Infinity. Deze plaat staat wederom vol met dromerige electropop die het live ook heel goed doet, zeker in combinatie met de warme eigenzinnige stem van Max Colombie. De sexy muziek die dit oplevert zorgt ervoor dat je niet stil kunt blijven staan. Maar Max is meer dan een stem. Hij is een ster. Sommige muzikanten hebben het, anderen willen het heel graag hebben: het gevoel dat je naar iemand moet blijven kijken. Als een vlinder die door een botanische tuin vliegt, danst en draait Max Colombie over het podium, de bijbehorende catwalk en zelfs tot aan het publiek. Net als bij Stromae is het visuele aspect heel belangrijk bij Oscar and the Wolf. Dat begint al bij de kleding die hij draagt. Grote outfits die om hem heen zwieren. Het benadrukt de sensualiteit van de muziek.

Ook met de show wordt uitgepakt. Met de lichtshow, bellenblaas, lasers, vuurwerk, confetti, streamers, CO2-kanonnen en vonkenregen worden zorgvuldig showmomenten gecreëerd die die muziek alleen maar versterken. Maar altijd is daar Max. Waar je naar moet blijven kijken. Voor de fotografen die de eerste drie nummers mogen vastleggen een zegen.

Als het laatste nummer wordt ingezet, Strange Entity, die hit waarmee Oscar and the Wolf echt doorbrak in Nederland, blijft werkelijk niemand meer stilstaan. De lichtman krijgt een orgasme en de laatste flinters confetti dwarrelen naar beneden. Voor de duur van het nummer is de AFAS een grote nachtclub geworden. De zwoele zomeravond denk ik er zelf maar bij.

Oscar and the Wolf heeft met deze show een enorme stap voorwaarts gezet en zijn echt klaar om voor misschien wel nog grotere zalen. En ik hoop vooral ook dat Max Colombie het niet in zijn hoofd haalt om net als Stromae na twee platen te zeggen dat hij stopt met het maken van muziek.