Muziek
Welkom in de jungle van Tash Sultana
Na een uitverkochte tour in Australië was het tijd voor twee uitverkochte shows in AFAS Live Amsterdam.
Een van de leukere dingen die ik meemaak als fotograaf is dat je soms in staat wordt gesteld om een artiest voor langere tijd te volgen. Zo ben ik deze periode mee op tour met Tash Sultana, de Australische artiest die in Nederland twee keer AFAS Live uitverkoopt, zonder een volwaardige album uit te hebben. Pas eind augustus, vlak voor het begin van haar Europese tour, kwam haar debuutalbum Flow State uit.
Tash is één van die artiesten die via social media op een organische manier een fanbase heeft opgebouw. In 2016 zag ik haar voor het eerst in Amsterdam in een piepklein zaaltje. Vanaf daar werd het een uitverkochte Melkweg, Lowlands, TivoliVredenburg en nu ruim 12.000 bezoekers in AFAS Live. En of dat nog niet genoeg is, de Ziggo Dome is ook nog eens net in de verkoop gegaan.
Normaal gesproken mag je als muziekfotograaf alleen de eerste drie nummers van een optreden je ding doen. Nu ik aan de tour verbonden ben zijn mijn dagen wat langer. Rond 15:00 uur komt het tourcircus op gang, Tash is heel nauwkeurig als het gaat om de voorbereidingen op een show. Ook de tweede dag in de AFAS neemt ze ruim twee uur de tijd om alles goed te krijgen. De kleine foutjes die op avond één zijn voorgevallen moeten er uit.
Ik begrijp dat. Als er tijdens een optreden van een band iets mis gaat kun je altijd nog op je bandleden terugvallen. Desnoods een drumsolo inlassen, maar als je zoals Tash helemaal alleen op het podium staat en er gaat wat mis dan kun je je nergens achter verschuilen. Daarom moet alles 100% zijn en zelfs dan is het nog geen garantie dat ook alles goed blijft gaan. Tash maakt het zichzelf niet makkelijk op het podium. Ze speelt alles zelf live in, dus er lopen geen voor geproduceerde tracks mee. Zo creëert ze haar eigen begeleiding waar ze overheen zingt en speelt.
Na de soundcheck is het tijd voor een lichte maaltijd, terwijl haar voorprogramma (en mede Australiërs) Pierce Brothers hun instrumenten opbouwen. Als support act ben je afhankelijk van de korte tijd die rest tussen het einde van de soundcheck van de headliner en de tijd dat de deuren van de zaal opengaan. Soms valt dat mee, soms valt het tegen.
Als om 18:30 uur de deuren van AFAS Live open gaan stormen de fans, die al uren in de rij staan, naar binnen om zichzelf vast te klampen aan de barriers. Iedere avond opnieuw zie ik fans aan de hekken staan voor wie Tash Sultana meer betekent dan alleen goede muziek. Haar levensverhaal en way of life is voor veel, vaak jonge meiden, heel inspirerend.
Ondanks dat ik deze show van haar nu al een aantal keer heb gezien is het nooit een herhaling van zetten. Tash is een zeer intuïtieve muzikant en geen avond is hetzelfde. Alleen de volgorde van de nummers staat vast in verband met de video die gebruikt wordt, maar hoe lang de nummers zijn of hoe intens ze worden gespeeld ontstaat op het podium zelf.
Op haar podium staat vanaf het begin van deze tour al een klein drumstel. Iedere dag gebruikt ze deze kit tijdens de soundcheck maar het nummer waarin ze hem gebruikt heeft ze tot nu toe steeds overgeslagen in haar shows. Ik ben heel benieuwd bij welke show ze hem wel gaat gebruiken.
Na afloop van de tweede show worden alle spullen ingepakt en vertrekt het hele circus naar London voor drie uitverkochte avonden in de Brixton Academy. Een zaal die ik alleen ken als bezoeker, maar na drie avonden waarschijnlijk als mijn broekzak heb leren kennen. Na Europa gaat haar tour verder in Noord-Amerika en Australië. In de zomer van 2019 komt ze weer terug naar Europa. Ik haak dan graag weer aan.