Muziek

Review

De nieuwe lichting van Eurosonic Noorderslag 2019

Heel muzikaal Europa bijeen in Groningen.

Eurosonic Noorderslag is een beetje een a-typisch festival. De stad Groningen heeft zo’n 200.000 inwoners en het ESNS weekend trekt jaarlijks zo’n 40.000 bezoekers. De stad wordt tijdens dit weekend letterlijk overgenomen door dit indoor midwinterfestival. Verspreid over de binnenstad zijn er ruim 30 podia waar live gespeeld wordt. Dat zijn dan nog de officiële podia die door het festival geprogrammeerd worden. Daaromheen worden er nog tal van andere events georganiseerd die het totale aanbod van livemuziek nog eens vergroten.

Optredens zijn er van de nieuwe lichting bands en artiesten afkomstig uit heel Europa. Je zult weinig gerenommeerde namen in het programma aantreffen. Eurosonic is een echt ontdekfestival en wil je er het meeste uithalen dan is je goed inlezen en -luisteren van groot belang.

Eurosonic is een zogenaamd showcasefestival. De voornaamste reden waarom in de winter deze honderden bands afreizen naar het hoge noorden van Nederland is de aanwezigheid van ruim vierduizend muziekprofessionals in de breedste zin van het woord. Zo komen er vanuit de hele wereld boekers, managementbureau’s, programmeurs en platenlabels naar de binnenstad van Groningen. Een deel ervan vermaakt zich overdag op de Eurosonic conferentie die in de Oosterpoort plaatsvindt en waar tal van interviews, seminars, workshops, meetings en keynote speeches worden gehouden. Het grootste deel van deze muziekprofessionals komt echter om nieuwe bands te scouten voor bijvoorbeeld de zomerfestivals.

Voor iedereen geldt dan ook dat keuzestress een veel voorkomende aandoening is in dit derde weekend in januari. Per avond kun je toch al snel ver over de 100 bands gaan zien. Probeer daar maar eens een goede planning op los te laten.

Als bezoeker van Eurosonic kun je met je polsbandje alle zalen binnen van het festival. In principe, want er is natuurlijk geen enkele zaal die 40.000 bezoekers aankan. De Groninger podia hebben een capaciteit die ergens tussen de 100 – 850 ligt. Met als uitzondering Eurosonic Air, de tent die op de Grote Markt staat en open is voor iedereen, als cadeau van het festival aan de stad.

Dat betekent soms lange rijen voor de meest interessante bands. Zo staat er een flinke rij buiten Huize Maas waar op vrijdagavond Octavian optreedt. De hiphopper die door de BBC als winnaar van de Sound of 2019 is aangewezen. Ook voor de legendarische rocktempel VERA staat op donderdagavond een rij van enkele tientallen meters als Fontaines D.C., de nieuwe hype uit Dublin, speelt. Dat maakt Eurosonic soms tot een wat frustrerend festival. Je maakt een keuze in het totale aanbod van bands en eenmaal bij de zaal aangekomen kun je zomaar een half uur in de rij staan. Of zelfs helemaal niet binnenkomen. Een veelgebruikte tactiek is om al vroeg op de avond naar de zaal met het meest veelbelovende programma te gaan en daar te blijven, maar dan mis je wel heel veel.

Wat voor de “gewone” Eurosonic bezoeker nog eens extra frustrerend is, is dat bij drukke zalen de muziekprofessionals met hun Eurosonic-pas voorrang krijgen. Zo zie je, terwijl je bij vrieskou al een tijd buiten staat te wachten in een rij die niet opschiet, mensen met zo’n magische pas de rij skippen en meteen doorlopen naar binnen. Dan is het wel goed om te beseffen dat zonder deze professionals er helemaal geen Eurosonic zou zijn. De meeste bands moeten er geld op toeleggen om op het festival te kunnen spelen en zien dat als een investering. Hier kun je een geïnteresseerd managementbureau tegen het lijf lopen, of een aantal boekingen op festivals in de wacht slepen.

Op de laatste dag van dit muzikale weekend vindt traditioneel het Noorderslag festival plaats, waar het ooit allemaal mee begonnen is. In 10 zalen in de Oosterpoort spelen tientallen louter uit Nederland afkomstige bands. Hier vind je geen professionals met een magische pas. Iedereen is gelijk vanavond. Maar dat wil niet zeggen dat er ook geen rijen zijn. Voor het optreden van Famke Louise in de kleine Bovenzaal staat wederom een rij van 50 meter. Binnen de 18 minuten dat ze optreedt gaan daar weinig mensen van binnenkomen. Gelukkig loopt de excentrieke vlogger, model en zangeres daarna nog een tijd los het festival over en laat ze zich gewillig op een groot aantal selfies vastleggen.

Waar Famke op één van de kleinste podia staat, speelt haar vriendje op het grootste. Ook voor de de bekendmaking van de Popprijs, in de Grote Zaal, staan lange rijen. In de eerste plaats omdat er in het grootste geheim gesoundcheckt moet worden. Wie de winnaar dit jaar is moet tot op het moment van bekendmaking een verrassing blijven. Voor mij geldt dat Ronnie Flex (twee jaar geleden ook al tot winnaar uitgeroepen als onderdeel van het New Wave collectief) een terechte winnaar is. Samen met zijn band Deuxperience heeft hij zijn muziek letterlijk naar een groter podium gebracht en vormt hij tegelijkertijd een brug tussen de Nederlandstalige hiphop en de mainstream muziek. Zoals bijvoorbeeld in zijn cover van BLØF’s Omarm en zijn plek in de programmering van de Vrienden van Amstel.

Dit jaar valt me trouwens meer dan ooit op hoeveel jonger het publiek van Noorderslag is geworden. Dat heeft te maken met het omarmen door het festival van de nieuwe lichting rappers en hiphoppers. Bij onder andere Fais, Frenna, Famke Lousie, Ares, Ronnie en Dave Budah staat het vol met tieners. Deze richting die ingeslagen is botst ongetwijfeld met de wat meer ervarener Noorderslag bezoeker die traditioneel wat meer gitaar georiënteerd is.

Maar dat is prima. Popmuziek is nu eenmaal van iedere generatie. En nieuwe helden worden ieder jaar weer gevonden. Dat je daar dan even voor in de rij moet staan, dat is van alle tijden.