Ticketmaster

Pas op! Laat je niet beetnemen door nep e-mails

Herken de phishing e-mail en laat fraudeurs achter het net vissen.

Helaas. Eens in de zoveel tijd duiken ze op: phishing e-mails. E-mails waarin kwaadwillenden op een slinkse manier proberen jouw gegevens te stelen. Dit doen ze door zich voor te doen als een, vaak ‘bekend’, bedrijf en je vervolgens te vragen je gegevens in te vullen, in te loggen of simpelweg op een link te klikken.

‘Gekke e-mails’

We kregen de afgelopen weken verschillende berichten van klanten die vonden dat ze ‘gekke e-mails’ van ons ontvingen. Goed dat bij jullie meteen de alarmbellen begonnen te rinkelen en dat jullie ons hiervan op de hoogte hebben gesteld. Dit waren namelijk inderdaad phishing mails en geen echte Ticketmaster mails. Wij kunnen nu anderen laten weten dat ze extra voorzichtig moeten zijn en waar zij op moeten letten wanneer zij een mail van ons ontvangen.

Gouden regels wanneer je een e-mail ontvangt

1. Controleer de afzender
Onze info- en marketingmailings eindigen altijd op @email.ticketmaster.nl. Heb je contact met ons opgenomen via het contactformulier op de website, dan krijg je wel een andere afzender, maar zal je jouw vraag terugzien in de e-mail.

2. Controleer de taal
Ook onze contentschrijver heeft echt wel eens een slechte dag, maar staat de mail wel erg vol met taalfouten en lopen de zinnen raar (alsof het door Google Translate is gehaald) dan kan het bijna niet anders dan dat het een phishing e-mail betreft.

3. Geef je persoonsgegevens niet af
Wij vragen niet om je in te loggen in je account en vragen al helemaal niet om je bankgegevens. Ook storten we niet zomaar 100 euro tegoed in je account (sorry) en we blokkeren ook niet je account omdat iemand zogenaamd heeft geprobeerd in te loggen. Als een mail gek op je overkomt, laat het dan liever eerst aan ons weten voordat je iets onderneemt.

4. Klik niet op links en open geen bijlages
Deze kunnen schadelijke virussen op jouw computer of telefoon installeren met alle gevolgen van dien, zoals het stelen van jouw gegevens.

5. Meld het altijd als je een mail niet vertrouwt
Heb je een nep e-mail ontdekt of twijfel je, geef het dan gelijk door aan ons Contact Center en maak er een melding van bij de Fraudehelpdesk. Antwoord niet op de betreffende mail.

6. Phishing komt ook voor op social media
Er duiken ook steeds meer valse social media accounts op. Ze claimen bijvoorbeeld dat ze vette prijzen weggeven en het enige wat je hiervoor moet doen is je gegevens achterlaten. Trap er niet in! Wij doen dit soort acties alleen op onze officiële social kanalen. Zie je een ander account dat zich voordoet als Ticketmaster, of twijfel je? Maak ook hier een melding van bij ons Contact Center en bij de Fraudehelpdesk.

Test nu jouw phishing kennis

Als je bovenstaande tips goed hebt doorgenomen, is deze vraag voor jou een (vis)eitje: welke van onderstaande mails is een echte en welke een phishing e-mail? Lees het antwoord eronder.

De tweede mail is natuurlijk de phishing e-mail. Had jij het goed? Gefeliciteerd! Jij bent nu nóg beter op je hoede als het gaat om phishing e-mails.

Meer tips en vragen

Op de website Laat Je Niet Hack Maken vind je tips van professionele hackers om je te beschermen tegen verschillende hackpraktijken. Heb je vragen of twijfel je over een e-mail? Laat het ons weten! Heb je een Ticketmaster e-mail in je inbox en denk je dat het een phishing mail betreft? Help ons en anderen door de originele mail door te sturen (dus geen printscreen) naar [email protected] zodat wij hem kunnen aangeven bij ons fraudecenter. Alvast bedankt!